5 tips om de beste kandidaat te strikken

De situatie op de huidige jobmarkt is uitzonderlijk. Talent is schaars. Tegelijk is het jobaanbod groter dan het de voorbije jaren geweest is. Kandidaten en werkzoekenden zitten in een luxepositie waarbij ze vaak uit meerdere opportuniteiten kunnen kiezen.

Wij zijn al jaren actief in rekrutering en nog nooit zagen we zoveel kandidaten een mooi jobaanbod afslaan. Omdat ze elders een aantrekkelijker aanbod kunnen krijgen, omdat ze niet langer beschikbaar zijn… Nooit eerder waren er zoveel projecten in een eindfase zonder dat ze tot een aanwerving leidden. Dat is frustrerend voor ons als recruiters. Maar dat is natuurlijk nog vervelender voor onze klanten die een geschikte kandidaat en een getalenteerde werknemer tussen hun vingers zien wegglippen.

Als hiring manager kan je nochtans een aantal dingen doen om te vermijden dat je goede kandidaten verliest. Lees onze vijf tips of neem contact met ons op. Wij begeleiden u graag in dit proces.

1. Kijk verder dan het cv​

Als er minder kandidaten zijn voor een groter aanbod, moet je in een grotere vijver gaan vissen. Dat klinkt logisch, maar we stellen toch vast dat heel wat hiring managers en bedrijven strikt vasthouden aan het cv en de relevante werkervaring van kandidaten.  

Als je meer kandidaten wil aantrekken – en dat moet je vandaag wel doen – moet je verder kijken dan het cv en je minder richten op de competenties van kandidaten. De motivatie en het leervermogen van kandidaten zijn minstens zo belangrijk als graadmeter voor toekomstige prestaties. Als die twee goed zitten, zal je new hire immers snel de skills ontwikkelen die hij nodig heeft om zijn job goed te doen.

2. Kijk verder dan de functietitel​

Daarbij aansluitend lijkt misschien een gemakkelijke oplossing om voor een bepaalde functie op zoek te gaan naar een kandidaat die momenteel een gelijkaardige functie heeft. ‘We zoeken een accountmanager, dus gaan we vissen in de vijver accountmanagers die onze sector rijk is’, luidt het dan.

Op kort termijn lijkt dat handig. De nieuwe medewerker kent immers het klappen van de zweep en is snel op kruissnelheid. Maar op lange termijn wint je organisatie daar niet veel mee. Je kiest voor de veilige optie, voor meer van hetzelfde, terwijl je bedrijf misschien meer nood heeft aan een nieuwe, frisse blik van iemand die buiten de grenzen van zijn rol of sector kijkt en nieuwe inzichten en ervaring meebrengt. 

Weet ook dat wie tevreden is met zijn huidige baan, niet van werk zal veranderen om elders hetzelfde toe doen en te verdienen. Er is geen reden waarom de accountmanager uit ons voorbeeld voor jouw bedrijf zal kiezen, als er voor hem of haar geen duidelijke ‘win’ in je aanbod zitten, zij het financieel, praktisch, inhoudelijk…

Ga op zoek naar wat je jouw geschikte kandidaat als meerwaarde daar mag je gerust maatwerk van maken. Luister wat de kandidaat echt zoekt en wil en speel daarop in.

3. Denk ook aan de ‘ongrijpbare’ elementen

Wanneer kandidaten niet ingaan op een aanbod heeft dat vaak te maken met hun gevoel, merken we. Ze wegen pro’s en contra’s af, dat wel. Maar ze geven ook aan dat niet alleen de jobinhoud en het financiële plaatje hun keuze bepalen. De bedrijfscultuur, het gevoel dat ze bij de gesprekken hadden is even belangrijk. Als hiring manager moet je voldoende aandacht hebben voor die meer ‘ongrijpbare’ elementen.

4. Werf sneller aan

We merken dat bedrijven goede kandidaten verliezen omdat het rekruteringsproces te lang duurt. Wie op zoek is naar een job en bijvoorbeeld bij drie interessante bedrijven met een even mooi aanbod in de running is, gaat niet wachten op een bedrijf dat een langere aanwervingsprocedure heeft en eerst nog enkele tests en gesprekken wil voeren, wanneer hij elders aan de slag kan. Het is daarom belangrijk dat bedrijven hun rekruteringproces vereenvoudigen en versnellen.

life science jobs

5. Communiceer over de aanwervingsprocedure

Even belangrijk is dat bedrijven met de kandidaat ook duidelijk communiceren over de aanwervingsprocedure. Wie in de finale fase zit van twee procedures en weet dat het ene bedrijf er een weekje langer over doet om een beslissing te nemen, kan daar rekening mee houden.

Kandidaten die in het ongewisse zijn over wat hen nog te wachten staat en hoe lang het nog gaat duren, zullen bij vergelijkbare jobs eerder geneigd zijn het eerste aanbod te aanvaarden.

bg shape
bg shape

Waarom samenwerken met ons?

Nuwhï’s business komt voort uit aanbevelingen van klanten. Naast onze expertise op het gebied van werving en selectie, kiezen klanten voor Nuwhï omdat we er een prioriteit van maken hen en hun organisatie te kennen en te begrijpen.
Dankzij onze wetenschappelijke achtergrond begrijpen we de rol die moet worden ingevuld. Door onze interpersoonlijke vaardigheden herkennen we de cultuur, omvang en eigenaardigheden van elk individueel bedrijf. Wij hebben gewerkt met veel van de belangrijkste spelers op de life sciences markt en onderhouden uitstekende relaties met een breed scala aan cliënten, van grote internationale bedrijven tot middelgrote ondernemingen en start-ups.
Uiteindelijk geloven wij in openheid en transparantie. Het is ons beleid om openheid van zaken te geven over onze vergoedingsstructuur en we zullen dit altijd met u afspreken voorafgaand aan een zoekopdracht.
Interesse? Contacteer ons
life sciences recruitment company Nuwhi